
Kdo jsme
Jsme dětský woodcrafterský kmen z Velatic, spadající pod Ligu lesní
moudrosti. Jakožto následovníci spisovatele, přírodovědce, malíře a
filozofa E. T. Setona se i my snažíme jít v jeho stopách - vést děti k lásce k přírodě, duševním ctnostem i pokornému životu.
Naše činnost
Schůzky
probíhají pravidelně každý čtvrtek v naší klubovně ve Velaticích. Zde
se učíme všem potřebným dovednostem na naše výpravy a táboření. Učíme se
vázat uzly, poznávat a hledat stopy, psát tajnými druhy písma, učíme se
žít v přírodě, stavět si přístřeší, rozdělávat oheň, střílet z luků a
hlavně se naučíme žít pospolu.
Přibližně jednou za měsíc pořádáme výpravy do blízkého i dalekého okolí Velatic. A to jak jednodenní, tak i vícedenní s přespáním. Informace o nadcházejících výpravách a jiných akcích najdete v záložce Kalendář akcí.
Každý rok v létě (většinou v červenci) jezdíme na čtrnáctidenní tábor. Naše tábořiště se nachází na louce v "Údolí černého čápa", jak nazýváme malebné údolí říčky Březné blízko městečka Štíty v Orlických horách. Na louce není žádná zděná stavba ani elektřina, proto jsme opravdu ve woodcrafterském duchu v kontaktu s přírodou. Stejně jako původní obyvatelé Severní Ameriky spíme v indiánských tee-pee a vaříme na ohni.
Historie kmene
Kmen Huascaran založila Ludmila Zikušková (Raksha) v roce 1977 ve Veselí nad Moravou. Protože za totality nebyla jiná možnost, byli jsme pod Pionýrem jako PO MOP - pionýrský oddíl mladých ochránců přírody. Jméno kmene Huascaran jsme si vybrali podle naší první celoroční hry Expedice Peru 1970, která vrcholila na prvním táboře Huascaranu v Bílých Karpatech 1977. V té době jsme se již intenzivně zajímali o Setonův Woodcraft a snažili se stoupat na horu podle Knihy Orlích per. Velký význam mělo pro tuto naši cestu seznámení s kmenem Mawadan z Prahy a setkávání se starými woodcraftery, Černým Losem, Osamělým Bobrem, Norkem samotářem, Minehawou... Už od prvního tábora v Bílých Karpatech na Podkamenné jsme byli nasměrováni vzorem ideálního indiána, čestného, pravdomluvného, tělesně zdatného, se smyslem pro krásu, pravdu, lásku a sílu.
Po třetím táboře, který probíhal v Adršpachu, nás totalitní moc už tak drtila, že jsme nakonec vystoupili z PO a podařilo se nám pracovat dále jako TOM - turistický oddíl mládeže při TJ Veselí nad Moravou. Přesto, že Rada starších a náčelníci vedli děti podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, měli jsme časté návštěvy příslušníků VB, tajné policie apod. Dokonce jsem jednu dobu musela na veselském VB hlásit dopředu každou výpravu i jinou akci, a odevzdat soupis lidí, kteří tam budou, sepsat rozvrh, co kdy budeme dělat a kde se budeme vyskytovat... Zažili jsme i noční přepady příslušníků VB, ale to by bylo dlouhé povídání...
Když jsme se s Wamdym roku 1985 přestěhovali z Veselí do Velatic, situace ve Veselí se vyhrotila, kmen přišel o klubovnu a činnost utichala. Začali jsme pracovat s dětmi v Brně a všechny Huascaránské tradice znovu ožily. Po poražení totality v roce 1989 jsme se zaregistrovali do Ligy lesní moudrosti, kde pracujeme dodnes. Kolem roku 2000 začal ve Velaticích působit Klub Barevný lístek, který jsme založily s Blankou Ponížilovou. Později jsme se rozdělili na dva samostatné celky, a od té doby stále pracujeme jako KLM (kmen lesní moudrosti) Huascaran.
- sepsala zakladatelka kmene Raksha
Co je to Woodcraft
Hnutí Woodcraft se začínalo formovat počátkem 20. století v USA. Za jeho vznikem stojí americký spisovatel Ernest Thompson Seton (Černý Vlk), který v roce 1902 přišel s myšlenkou motivačního programu pro výchovu mládeže. Tento program sestával ze systému orlích per, tedy jakýchsi poct za vykonané činy. Na základě tohoto systému začaly v Americe vznikat první woodcrafterské kmeny, inspirované životem indiánů. V roce 1910 založil Seton společně s R. Baden-Powellem výchovnou organizaci Boys Scouts of America, od které se však později distancoval kvůli neshodám s jeho kolegou. Proto roku 1915 založil vlastní organizaci The Woodcraft League of America.
Setonovy představy o Woodcraftu se neshodovaly s Baden-Powellovým modelem skautského hnutí, které bylo založeno na vojenské hierarchii a motivováno spíše přípravou mládeže pro případný vstup do armády. V novém woodcrafterském hnutí proto zavedl pravidla a motivy, které jej v některých ohledech odlišovaly od skautingu.
Cílem Woodcraftu je vychovat člověka, který dbá o své zdraví a tělesnou zdatnost, žije v souladu s přírodou, dbá na všestranný harmonický rozvoj osobnosti, člověk pevných morálních zásad a prospěšný svému okolí. Tyto cíle jsou postaveny na čtyřech pilířích, které tvoří základ woodcrafterské činnosti - pobyt v přírodě, harmonický rozvoj osobnosti, čtyřnásobný zákon a woodcrafterská společenství. Jako inspirace a zároveň jako ideál woodcraftera Setonovi posloužil severoamerický indián, proto je velká část naší činnosti spojena s indiánskými předměty, písněmi, obřady či hrami.
„Protože jsem poznal trýzeň žíznivé touhy, chtěl bych vykopat studnu, z níž by mohli pít i jiní.“
E. T. Seton
Čtyřnásobný zákon

Pro indiány bylo číslo 4 posvátné. Čtyři roční období, čtyři světové strany, čtyři přírodní živly, čtyři etapy života - snad proto vznikl i čtyřnásobný zákon. Z ústředního ohně vychází čtveřice světel - krása, pravda, síla a láska.
Harmonického (všestranného) rozvoje osobnosti woodcraftera je dosaženo mimo jiné pomocí systému poct, tedy systému orlích per. V knize Svitek březové kůry nalezneme seznam úkolů, které může každý bojovník lesní moudrosti postupně plnit. Tyto úkoly se nazývají činy. Za úspěšné splnění některého činu má poté nárok získat poctu, neboli symbolické orlí pero (pro mladší děti korálek). Činy jsou ve Svitku rozděleny do čtyř kategorií (světel) podle toho, na jakou oblast rozvoje osobnosti jsou zaměřena. Smyslem tohoto systému však není soutěžit s ostatními v počtu získaných orlích per, avšak překonat sám sebe, bojovat s vlastní leností a pohodlností. Pocty jsou tedy takovým měřítkem vůle, pracovitosti a odhodlání woodcraftera.
Cesta těla
Krása
První světlo je zaměřeno na rozvoj tělesné zdatnosti a fyzických vlastností. Patří sem činy spojené se sportem, fyzickými výkony a cestováním.
Cesta mysli
Pravda
Světlo pravdy rozvíjí rozumové vlastnosti a vědomosti. V tomto světle nalezneme činy na znalosti z různých oborů či intelektuální schopnosti.
Cesta ducha
Síla
Světlo síly se zaměřuje na zručnost, představivost, umělecké cítění. Zde najdeme činy jako umělecké výkony, vyrábění různých předmětů nebo zálesácké dovednosti.
Cesta služby